• אני

  • מי אני

    רז א' איזנברג (שיינרמן), מוסמך המחלקה למדע המדינה באוניברסיטה העברית ירושליים. מתמחה בפוליטיקה אלקטוראלית. razshein@gmail.com

  • כלים

  • Follow פוליטאה on WordPress.com

הצעה לחוק (אי) גיוס חרדים

סוגיית גיוס החרדים כמו פיניקס חוזרת לחיינו מחדש אחת לכמה חודשים. יש לזה סיבות פוליטיות טובות (או ליתר דיוק רעות) כמובן. זה מתחיל ממעמד הביניים היצרני, שמשלם מיסים וחיי חיים אזרחיים רגילים כולל שירות סביר בצבא ושירות מוגזם ולא סביר במילואים, סובל ממצב כלכלי בעייתי ביותר ומכך שישראל הפכה בעשורים האחרונים למדינה המערבית עם הפערים הגדולים ביותר בחלוקת ההון. לרגע אחד בקיץ שעבר חשבנו שהמחאה החברתית עומדת לשנות פה את הפוליטיקה וליצור דיון פוליטי ראשוני בישראל על מדיניות כלכלית. אבל שנה עברה וקיבלנו שיח אחר: שיח אנרכיסטי נגד הפוליטיקה מחד (ראה אירועי ה"מחאה" האחרונים) ושיח "הפריירים" האנטי חרדי שלפיו אם רק נגייס את החרדים הכל יהיה בסדר. "לשאת בנטל" קוראים לזה – כאילו באמת יש נטל כמותני של שירות צבאי שאם רק נחלק אותו על פני יותר אנשים אז כל אחד יישא בו קצת פחות וזוגות צעירים יוכלו לקנות דירה. זה כמובן רחוק מהמצב: גם היום יש לצה"ל יותר מתגייסים ממה שהוא צריך. עובדה שצה"ל מוותר מרצונו על אלפי מתגייסים (ובעיקר מתגייסות) מידי שנה. בנוסף רבים מאלה שכן מתגייסים משרתים בתחומים שלמעשה נועדו רק להחזיק את כל המתגייסים הרבים. המחשבה כאילו גיוס אלים של קהילות שלא רוצות לעשות זאת ומתנגדות לכך נחרצות תשפר במשהו את מצבו של מעמד הביניים היא לא יותר ממשאלת לב אתנוצנטרית שלפיה אם לנו רע אז למה שהשונה מאיתנו לא יתנסה גם בחיינו. אגב אם החיים החרדיים כל כך טובים לפי החילונים, מדוע הם לא חוזרים בתשובה? אני חוזר על מה שכתבתי כאן בעבר יותר מפעם אחת: חרדיות איננה מוצא גנטי או אתני ואדם איננו יוצא מבטן אימו חרדי. כל חילוני שמאוד רוצה בכך יכול לעשות את השינוי והמאמץ ולהפוך לחרדי. אלה שהחילונים לא רוצים, בצדק, לחיות אורח חיים חרדי. הם רוצים להיות חילונים שהולכים לים, לקולנוע, לאוניברסיטה, חושבים חשיבה עצמאית, לא שומרים שבת נגיעה או כשרות, וכן גם מתגייסים. החיים החילוניים היום במדינת ישראל כוללים גם גיוס לצבא.

בואו נודה על האמת, חרדיות היא אורח חיים שממש, אבל ממש, לא מתאים לצבא. הצבא הוא גוף חילוני כמעט מעצם הגדרתו (והוא כזה ברוב מדינות העולם, גם הדתיות) – בהיררכיה הצבאית הכה חשובה אין מקום להיררכיה דתית מקבילה. שיקולים מקצועיים וחברתיים של מפקדים בצבא לא יכולים לקחת בחשבון גם שיקולים דתיים או שיקולים של אורח חיים סגפני חרדי. תחשבו מה חלילה יקרה אם מחר בבוקר יחליטו כל ראשי הישיבות שמעכשיו אלפי חרדים יתגייסו לצבא בכל מחזור. מה שיקרה זה שהצבא ייהרס לחילונים לחלוטין; החרדים לא יחזרו בשאלה בשביל להתגייס, הצבא לעומת זאת סביר מאוד שיאלץ לחזור בתשובה. במיוחד הדבר נכון למעמד הנשים בצבא, שגם ככה התחיל ממקום נמוך מאוד ורק בשנים האחרונות אחרי מאבקים ממושכים הצליח במשהו להשתפר ולהגיע לרמה סבירה (יש עוד מקום רב לשיפור) – אם יתגייסו כל החרדים אפשר להגיד שלום לכל ההישגים של השוואת תנאי האישה בצה"ל ולשכוח מנגיד זמרות בטקס יום הזכרון, לוחמות ביחידות מעורבות, או אלופות שתתנה פקודות לפקודים.

* ואחרי כל זאת צריך להגיד שבהחלט יש בעיה חמורה של אי-שיוויון באי הגיוס של חרדים לצה"ל. במדינה דמוקרטית שוויונית לא יתכן שיהיה חוק מיוחד שיחריג אוכלוסיה שלמה מחוקים שאמורים להיות אוניברסאליים רק בגלל שלאוכלוסיה הזו יש את הכוח הפוליטי להחריג את עצמה בחוק. נגד זה בדיוק יצא בג"ץ בביקורתו על חוק טל. על הכנסת לחוקק חוקים שוויוניים בבסיסם: כאלה שינוסחו בלשון נכונה לכולם  ויחריגו פרטים רק על בסיס אובייקטיבי ואוניברסאלי ולא קהילות שלמות ממניעים פוליטיים. המסקנות המסתמנות של ועדת פלסנר עומדות רק להחמיר את אי השיוויון ביחס לחקיקה מיוחדת לאוכלוסיה ויש לשער שאם יוגש בג"ץ נגדן, בעוד חמש עד עשר שנים גם "חוק פלסנר" ימצא את עצמו באותו מקום של חוק טל: תוקם ועדה חדשה, ואוהל מחאה חדש, וממשלה חדשה תקבל חוק מפלה חדש (והחרדים בכל מקרה לא יתגייסו).

אז מה עושים? הנה הצעת החוק הפשוטה שאני מציע שלא תזכיר את המילה חרדי או חילוני אפילו פעם אחת ותהיה שוויונית לכל, בלי ועדה, חינם:

  1. כל אזרח רשאי להגיש בקשה לדחיית גיוס לשם לימודים גבוהים או מקצועיים (בכלל זה גם לימודי ישיבה "כולל" יחשבו לימודים גבוהים). בקשות תאושרנה אם הוכיח המבקש שהוא התקבל ללימודים במוסד מוכר בישראל ויתחיל את לימודיו מיד בתחילת תקופת הדחייה. דחיית הגיוס תהיה לתקופה של עד שלוש שנים ולא יאוחר מתום הלימודים בפועל. במקרים חריגים אפשר יהיה לקבל הארכה לארבע שנים.
  2. כל אדם, ולא רק נשים כפי שהיום, רשאי לבקש בקשת שחרור משירות צבאי חובה במידה והתחתן לפני או במהלך השירות הצבאי.
  3. אדם שיש לו ילדים מתחת לגיל 6 לא יזומן לתקופת מילואים רצופה שעולה על חמישה ימים ולא יותר מפעם בחצי שנה.

זהו, לא צריך יותר כלום. לא הגדרות של פטורים, לא סיבוכים של תורתו אמונתו, מכסות, מסלולים מיוחדים והמצאות משונות. שלושת הסעיפים הללו יפתרו עיוותים רבים שקיימים היום גם באפליה שבין נשים לגברים בצבא. אפליה שלא פוגעת רק בגברים כי אם גם בנשים שהשירות הצבאי של הגברים בעצם מכתיב להן את תפקידן במשפחה. החוקים המפלים בין גברים לנשים היום בגיוס ובמילואים נבנו למודל משפחה פטריאכלית מסורתית ולא מתאימים בעליל לחברה מודרנית מתוקנת ושוויונית.

החוק ישמור על מכסות הגיוס הקיימות פחות או יותר; יתן תמריץ לקבוצה של חיילים איכותיים להגיע לצבא משכילים ומוכשרים יותר (בדומה למסלול היום של עתודה אקדמית רק בלי מלגה מחד, ובלי תוספת שירות מאידך); כמעט ואף חרדי לא יאלץ להתגייס בעקבות החוק הזה – אך הדלת תישאר פתוחה למי שירצה בכך; הצבא יאלץ להתאים את סדר המילואים מחדש כך שנטל בלתי הגיוני של מילואים לא ייפול על משפחות צעירות;  והחשוב מכל, החוק יהיה שוויוני ואוניברסאלי, נכון לחילוני ודתי כאחד, גבר או אשה.

9 תגובות

  1. יש כאן ערבוב של הרבה דברים יחד. אנשים דתיים (לא חרדים) התגייסו מאז ומתמיד לצבא. הצבא התאים עצמו אליהם (מטבחים כשרים וכדומה) והם, כלומר הרבנים, התאימו עצמם אליו – כלומר הייתה הבנה שערך השרות בצבא והאחדות בעם ישראל וכו' וכו' חשובים יותר מדקדקנות הלכתית. כשבצבא התחילו להקים יחידות מיוחדות לדתיים/חרדים, נוצרה בעיה עבור כל הציבור הדתי ביחידות הרגילות. למה שחייל דתי ששירת איתי יצטרך לעבוד איתי באותו חדר ואפילו לישון בסמוך אלי במשמרת לילה, כשחיילים דתיים אחרים פטורים מ"נוכחותן" של נשים? ברגע שהצבא נכנע לנורמות הללו, הוא יצר מצב בלתי אפשרי עבור ציבור דתי גדול. כך שהצבא "לא מותאם לאורח חיים חרדי" – זה כי ככה התרגלנו. אם בן-גוריון לא היה נותן להם פטור לפני שישים שנה, וחרדים היו מאז ומתמיד מתגייסים לצבא כדבר טבעי וברור, היו מתפתחות פרקטיקות שונות לגמרי ודרכי הסתגלות שלהם ושל הצבא לאורך השנים, והיום לא היה נראה לנו (ולהם!) מוזר שחרדים ילכו לצבא.
    אבל גם במצב כפי שהוא היום, אם מקבלים את הטענה שיש עודף בכוח אדם בצבא ממילא, ושאין סיבה להיתלות בערך "שוויון" בלי תועלת פרקטית שיביא השוויון עימו, עדיין הצעת החוק שלך היא בעייתית. היא מהפכנית בזה שהיא מאפשרת גם ללומדים באוניברסיטה לדחות את גיוסם. יכול להיות זה טוב, אני כרגע לא רואה את היתרונות בזה מלבד עניין הגמישות שהוא מאפשר, שזה טוב בפני עצמו, אבל אתה יכול לשכנע אותי שמדובר ביתרון עצום גם לציבור החילוני. לגבי שאר החוק – מה שמפריע לחילוניים הוא לא זה שהחוק לא מנוסח בצורה "אוניברסאלית". חוק שמפלה הלכה למעשה אוכלוסיות מסויימות הוא אולי "אוניברסלי" בניסוחו, אבל לא במהותו. בדיוק כפי שכאשר משרד השיכון מגדיר שאחד הקריטריונים לדיור בר השגה הוא ותק בשנות נישואים מדובר בהעדפה ברורה ומקוממת לציבור הדתי-חרדי, כך גם כאן. החוק הזה אולי ירגיע אנשים כמוך שמה שעניין אותם זה למצוא ניסוח שיצליח גם להשאיר את המצב על כנו (אי גיוס לחרדים) וגם שהחוק לא ישמע אנטי-שוויוני. אבל הטענה האמיתית של המוחים היא שלא יכול להיות שבמדינה יהיה חוק לגיוס *חובה* לצבא, אבל שאוכלוסיות שלמות יהיו פטורות ממנו. החוק שלך מנציח את זה שקבוצות עם אורח חיים מאוד מסויים ימשיכו לקבל פטור.
    הדיון, לדעתי, צריך להיות בשאלה – איך מקיימים באופן שוויוני *מהותי* חוק גיוס חובה לצבא כאשר: א. הצבא לא צריך היום כל כך הרבה אנשים. ב. יש אוכלוסיות גדולות של חרדים וערבים (אותם לא הזכרת) שבאופן מסורתי לא מתגייסות. ג. באופן כללי המוטיבציה לשרות הולכת ויורדת, ואנשים מכל המגזרים מוצאים סיבות רבות לא לשרת בצבא. ד. יש הבדלים עצומים באופי השרות של חיילים בתפקידים שונים שיוצרים אי שוויון מובנה.
    בישראל מתקיים מאז הקמתה האתוס של "צבא העם", ונראה שיש פחד עצום מליצור שינוי רשמי בעקרון גיוס חובה, כי אז יפגע האתוס אנושות. במקום זה יש הסדרים רשמיים ולא-רשמיים שונים שמאפשרים לאוכלוסיות שלמות ולאנשים רבים מכל מיני מגזרים לא להתגייס. היום, כשהאוכלוסיה החרדית ה"פטורה" מהווה משקל לא מבוטל מהחברה הישראלית, כשגם בקרב חילוניים המוטיבציה יורדת והרבה לא מתתגייסים, כשהמבנה של הזירות הבטחוניות ושל צרכי הצבא השתנו מאוד, צריך לעשות הערכת מצב כללית מחודשת על כל המודל של "צבא העם". צריך לעשות רפורמות משמעותיות, שבין השאר גם יפתרו את עניין החרדים. אבל זה חייב להיות חלק משינוי כולל. החרדים הם רק סמפטום. הבעיה היא חוק גיוס החובה, אתוס "צבא העם" ומבנה צה"ל באופן כללי, שלא עברו שינויים פורמליים לאורך השנים אלא רק הסתגלות לא-פורמלית ומאוד לא מוצלחת לשנות האלפיים.

  2. רעיון יפה אבל אולי פשטני מדי.
    בשביל להתחיל ללמוד בגיל 18 צריך כסף ועל כן זה עלול להפלות על רקע סוציוקאקונומי (לא לדבר על הצרכים לשיפור\השלמת בגרות\פסיכומטרי בשביל מקצועות מסויימים).
    חוצמזה, זה אומר שמי שמצליח ללמוד ולהתחתן לפני גיל 21 אולי לא יתגייס בכלל (או שאז יש ועדה שבודקת את חרדיותו של האיש בצורה עקיפה אחרת?).
    מה גם שהגדרת המושג חתונה בארץ הוא מראש בעייתי ומפלה.
    בנוסף זה נותן תמריץ לקבלת החלטות לגבי אורך חיים שאנשים אולי לא היו מקבלים אחרת.
    אישית הייתי מעדיף שיתקנו את האפלייה התקציבית שלהם החרדים זוכים מאשר שיגייסו אותם בכפייה.

  3. אז כמה הבהרות נדרשות בהמשך לתגובות (ותודה ללירן ול'קורא כלשהו' על התגובות הארוכות והמעמיקות):
    אני מחפש חוק גיוס חובה שוויוני ואוניברסלי. אני חושב שהאפליה הגדולה ביותר שיש היום בצבא היא אפליה על רקע מגדרי. גם בתוך הצבא וגם בכללי הגיוס. אני חושב שהסעיף של הקמת משפחה הוא בהחלט סעיף רלונטי ו"אוביקטיבי" כקריטריון לבקשות שחרור. אני אומר במקום להחיל אותו רק על נשים (שזה כלל שוביניסטי במיוחד) להחיל אותו על כלל החיילים. אני בטוח שהצבא יעמוד בזה ומכסות הגיוס לא יפגעו באופן דרמתי. בנוסף אני חושב שיש הגיון מסויים בבקשה של החרדים לרצף לימודי. הכלל של גיוס בגיל 18 נקבע מתוך מחשבה שזה הזמן הטוב ביותר לגייס אנשים אחרי מערכת החינוך ה-12 שנתית ולפני לימודים מקצועיים או אקדמיים ולפני הקמת משפחה. אבל זה בסופו של דבר תאריך שרירותי ובהחלט יתכן שיש קהילות חינוך, או פרטים, שגיל 18 הוא לא הגיל הנכון מבחינתם. הבעיה היא שהכללים היום הם מפלים ויוצרים אפליה על רקע שייכות לקהילה ולא כלל אוניברסלי שכל אחד יכול לעמוד בו או לא. על כן אני חושב שצריך לאפשר לכל אדם, חילוני או חרדי, את האפשרות ללמוד לימודים גבוהים לפני הגיוס לצבא אם ירצה בכך (אני מניח שהרוב יותרו).
    נכון, רוב מוחלט של החרדים יבחרו באופציה הזו וסביר להניח שעד גיל 22 הם ממילא יתחתנו ויוכלו לותר על השירות הצבאי כליל. אבל זה לפחות יהיה מסיבות אוביקטיביות וכלליות ולא בגלל שהם חרדים. בתוך כך יחסך לצבא כל הבלאגן של קליטת אלפי חרדים בגיל צעיר שלא מתאימים לאופי השירות הצבאי. הסעיף השלישי שנוגע למילואים נועד להשלים את התמונה, לתקן את האפליה המגדרית בגיוס המילואים על רקע רלונטי של זוגיות וילדים, ולתת "השוואת תנאים" לחילונים ודתיים כאחד בגידול הילדים שלהם. בנוסף הוא גם מוסרי מאוד כלפי הילדים עצמם שלא אשמים שאבא שלהם עושה מילואים לפי דרישות לא מתחשבות של הצבא.
    אני גם ממליץ מאוד לקרוא את המאמר של יגיל לוי בהארץ היום שאני חותם על כל מילה שלו: http://www.haaretz.co.il/opinions/1.1747360

  4. טוב, אבל מה שאתה מציע הוא רק חלק מהרבה סעיפים אחרים שאמורים להיות בחוק גיוס החובה השוויוני והאוניברסלי. הוא לא מטפל בעוד הרבה סוגים של אי-שוויון בצבא שקיימים כיום, כמו אורך שירות שונה לנשים וגברים, קיומם של תפקידים בדרגת קושי וברמת סיכון חיים נמוכה, שבעולם שבו "ג'ובניק" כבר איננו קללה חדלו מלהיות מוקצים והפכו לאטרקטיביים, ועוד ועוד. המונח "פראייר" שמלווה את כל השיח הציבורי נגד החרדים (פראיירים כי אנחנו משרתים והם לא) יעבור מהר מאוד לסוגים אחרים של "פראיירים" שעושים שירות קשה/ארוך יותר מאחרים. כמו שיגיל לוי כתב, פעם הצבא היה בידי האליטה האשכנזית-חילונית, שלא רצתה שאחרים יכנסו ויפריעו לה. היום הצבא הפך להיות עבורם עול. יגיל לוי כותב הרבה על כניסת הציונות הדתית לדרג הפיקוד של צה"ל, ועל התהליך שבו, לטענתו, הקבוצה החברתית הזו משתמשת בצבא, שאיבד את האטרקטיביות בעיני האשכנזים החילוניים (הקיבוצניקים והמושבניקים יפי הבלורית והתואר שפעם היו האליטה של צה"ל) בדיוק לאותה מטרה של מוביליות למעמד גבוה יותר בחברה הישראלית. הם אלה שהולכים היום לצבא מתוך תחושת שליחות, ולא אכפת להם מי מתגייס איתם ומי לא. החילוניים, לעומת זאת, חשים די קרועים. מצד אחד הם גדלו (עדיין) על האתוס של צבא העם ולתרום למדינה וכו' וכו', ומצד שני – הם מרגישים שהמדינה לא מחזירה להם מספיק בחזרה על שירותם (מי אמר שיח רפובליקני ולא קיבל?). פעם היא החזירה. בכבוד, בסמלי סטטוס, בהטבות כלכליות, בלהיות קבוצה מועדפת. ומה היום? המחאה החברתית הגדירה את זה יפה מאוד: "אנחנו משלמים מיסים, אנחנו הולכים לצבא, אנחנו עושים מילואים – – לכן מגיע לנו!". הם, לעומת זאת, לא עושים צבא ולא משלמים מיסים. לכן לא מגיע להם. איפה הסוציאליזם, איפה…
    בקיצור, אני לא חושבת שהחוק שלך יעזור. החוק מנוסח באופן אוניברסלי, אבל ממשיך ליצור מציאות לא שוויונית שבה אנשים מסויימים "נענשים" כי הם באים מתרבות של נישואים בגיל מאוחר, ואנשים מסויימים "מרוויחים" כי הם באים מתרבות של נישואים בגיל מוקדם. אם הלכה למעשה החוק מעדיף קבוצה תרבותית מסויימת על אחרת, לא משנה שהוא מנוסח באופן שוויוני.
    הבעיה הגדולה מתחילה בזה שפטור משרות צבאי הפך למשהו רצוי וחיובי. גיוס חובה בחברה שבה השרות בצבא נתפס כעול, שבה אם אתה משרת אתה "פראייר", נידון מראש להיות מה שהוא כיום. נדרשת חשיבה עמוקה הרבה יותר על כל הקונספט של צה"ל ושירות החובה, ועם כל הכבוד – שלושת הסעיפים שלך, למרות הפרסימוניות המרשימה, לא נראה לי שיפתרו את המצב.

    • אני מסכים עם כל מה שאת אומרת. אם חלילה מישהו הבין שאני חושב שהחוק שהצעתי יפתור את כל הבעיות החברתיות במדינה, או ספציפית של את כל הבעיות עם גיוס החובה ועם מצב מעמד הביניים החילוני אז זו לא היתה המטרה. החוק שהצעתי (ואפשר כמובן לחשוב על ניסוחים אחרים) הוא רק דוגמא לניסוח מינימליסטי בשביל להתגבר על המכשלה המשפטית הנוכחית ובקצת לשפר את המצב על הדרך. אני חושב שכל השיח המוגזם שיש עכשיו סביב נושא גיוס החרדים מסית את הציבור ואת כולנו לדיונים הפחות הרלונטים (בזמן שביבי ושטיניץ מניחים תקציב דו שנתי על שולחן הממשלה בלי שאף אחד שם לב). צריך להוריד את נושא גיוס החרדים, שלא רלונטי לחיים של החילונים באמת, מסדר היום במהרה ולהתחיל לטפל בבעיות האמיתיות של החברה בישראל – ובראשם אולי כל הבעיות של מעמד הביניים שנקרע תחת הנטל הכלכלי והמצב הבטחוני-מדיני, ולא בגלל שהחרדים לא מתגייסים.

  5. […] חרדים ומדוע זה יכול גם להזיק. כידוע לקוראי הבלוג אני מסכים איתו […]

  6. […] במקום מחאה חברתית קיבלנו כמה הפגנות לא קשורות על גיוס חרדים במסר סמוי די ברור לפיו החרדים אשמים במצבו של מעמד […]

  7. […] במקום מחאה חברתית קיבלנו כמה הפגנות לא קשורות על גיוס חרדים במסר סמוי די ברור לפיו החרדים אשמים במצבו של מעמד […]

  8. כל העסק הזה הוא בדיחה!

    אחרי השקרים של פרסום הנתונים על-ידי ועדת השרים ולפיהם ישנה עלייה בגיוס החרדים לצה"ל, נשמעת ביקורת נוספת, הפעם מפי בכיר לשעבר בצה"ל שעסק במשך שנים בגיוס חרדים. לדבריו המגמה הפוכה לחלוטין וכי ישנה ירידה משמעותית!!!!!!!!!!!!! הם פשוט שקרנים. אין סיבה לגייס בכח אף אחד. עמותת חדו"ש הוכיחו שרובם המוחלט של המתגייסים הם מלפני העברת החוק, ואילו לאחר ההעברה ברוך השם חלה ירידה דרמטית גם בייחס לתקופה זו בשנים הקודמות! לכולם היה ברור שחוק הגיוס לחרדים רק יסיג את החרדים אחורה. כל המלחמה לגייס חרדים היא מלחמה נגד השם לא לשכוח מה עומד מאחורי הכל! אמת ואמונה בכל מילה. שייראו וייראו איך השם ית' מגין על החרדים, עם ישראל תחזרו בתשובה, להיתחזק בשמירת שבת תורה ומצוות..בלי לימוד תורה וקיומה אין הגנה לעם ישראל.

    הרב, סא"ל רם משה ראבד שכיהן כרב חיל האוויר, דוחה על הסף את הטענות כי ישנה עלייה משמעותית בגיוס החרדים לצה"ל. "מאוד התפלאתי מהנתונים מאחר ואני עוקב אחרי הנושא הזה, ובאופן קבוע אני שומע כי ישנה ירידה משמעותית ביותר בגיוס החרדים מאז חקיקת החוק, גם שר הביטחון אמר את זה". ברוך השם חלה ירידה דרמטית. תבין ש"חילוני" זה שקר, זו המצאה, זו התכחשות למי שאתה באמת..

    עליות לארץ לא התחילו כשהרצל הוזה המדינה התחיל לדבר על זה. המון ישובים קמו ע"י חרדים הרבה לפני שהמדינה חשבה לקום!!! ואז הגיעו קבוצת אנשים שהסתובבו בעולם וטענו שהם היהודים האמיתיים, לקחו את כל התקציבים לעצמם ולא נתנו לחרדים! כל חרדי שהגיע לארץ גזזו לו את הפאות (תימנים וכדומה) לחרדים אחרים לא נתנו סרטיפיקטים להיכנס וכו'. אני דור 11 בארץ!!! הייתי כאן לפני המדינה ואשאר כאן גם אחרי שכולכם תרדו מהארץ! תחשבן כמה זמן זה 11 דורות… – רמז: זה היה הרבה לפני העלייה הראשונה…

    משכך פנה הרב ראבד לגורמים בצה"ל האמונים על גיוס מלשבי"ם (מיועדים לשירות ביטחון) והם לא הבינו את פשר הנתונים שהתפרסמו. "לא הבנתי איך לפתע פתאום חלה עלייה, כשידוע לכולם שיש ירידה פניתי לגורמים בצה"ל גורמים שיש להם קשר ישיר עם אגף כוח אדם שיסבירו לי איך זה יכול להיות, והם פשוט לא האמינו שמישהו פרסם כזה נתון. הם לא יודעים איך יכול להתפרסם כזה נתון כי הם לא מכירים את זה בכלל",

    "כולם יודעים על ירידה בגיוס החרדים", אומר הרב ראבד ותוהה, "איך בכלל אפשר לחשוב על עלייה זה הרי סותר כל היגיון. מדוע שהציבור החרדי פתאום יעלה באחוזי הגיוס, מה קרה כאן שהציבור החרדי יתגייס? אני אומר זאת בצער רב מכיוון שבמשך השנים מי שלא למד בישיבה לאחר התייעצות עם רבותיו קיבל אישור והתגייס ובצבא היו הרבה חרדים, ואז הגיע חוק הגיוס שהרס את הכל" וברוך השם חלה ירידה דרמטית.

    אחוז ממש נמוך מאוד מאוד של חרדים מתגייסים כך שכל שינוי קטן יכול להצביע על עליה גדולה אבל זה בולשיט בהחלט. מתחקירים כבר למדנו שהחרדים הם לא חרדים באמת אלא דתיים לאומיים ואף חילונים שבעבר היו חרדים אבל מקמבנים אותם כדי שיקבלו ת״ש.

    הכרזה בשם בחורי הישיבות ואברכי הכוללים:
    אנו ציבור לומדי התורה איננו מתאבדים, איננו מתכוננים להפקיר את עצמנו וילדנו, וגם לא אתכם – אתם שרוצים לגייס את לומדי התורה ולכרות את הענף עליו אתם יושבים, ולכן, שיחליטו אשר יחליטו, ויגזרו את מה שיגזרנו, אף אחד מאיתנו לא יעזוב את לימוד התורה, נשב בכלא, נגייס כספים מתורמים להמשך הלימוד, ונמשיך ללמוד. אבותינו מסרו עצמם להריגה על לימוד התורה, אז ישיבה בכלא וסנקציות כלכליות זה קטן עלינו. כמו שבג"ץ לא יכל להכריח את תושבי עמנואל לעשות דבר בניגוד לאדמו"ר שלהם, וההורים נכנסו לכלא בראש מורם, כך נעמוד על משמר התורה במסירות נפש עד ביאת המשיח.

כתיבת תגובה