לבריאות

על פי סקר של ידיעות אחרונות משישי האחרון (סקר שלמען האמת נראה שרלטני במיוחד, אפילו ביחס לסקרים של ידיעות אחרונות), אם ירוץ גבי אשכנזי בראשות מפלגת העבודה בבחירות הבאות, מפלגת העבודה "המרוסקת" תשיג יותר מנדטים מהליכוד ומקדימה ותעמוד בראשות גוש חוסם שירכיב ממשלה. גם אם נניח שהסקר תקף, כמובן שמדובר בשטות מוחלטת; גבי אשכנזי הוא דמות אמורפית לחלוטין בפוליטיקה הישראלית. מישהו בכלל יודע איך נשמע קולו של גבי אשכנזי? כחלק ממדיניות עצמית הוא בחר שלא להתראיין כל השנים לתקשורות. מהמעט ששמענו אותו מדבר בטקסי זיכרון, לא הצטיירה דמות כריזמטית במיוחד (בלשון המעטה). אנו גם כלל לא יודעים את עמדותיו הפוליטיות. במצב כזה כל אחד יכול לדמיין את המנהיג האידיאלי שלו ולהשליך אותו על הדף החלק שנקרא גבי אשכנזי. אז מה הפלא שהוא מקבל 30 מנדטים בסקרים?

אבל העסק מסתבך, כי על פי החוק הקיים, גבי אשכנזי, גם אם יפרוש מהשירות היום (דה פקטו ודה יורה) עדיין תחול עליו תקופת צינון של 3 שנים לפני שיורשה להיבחר לכנסת או לכהן כשר. הרבה אחרי מועד הבחירות בחוק. חוק הצינון הוא חוק חשוב ביותר משתי סיבות עיקריות: הסיבה הראשונה היא הסיבה שבגללה חוקקו אותו חברי הכנסת- והיא להגן על הפוליטיקה. טוב למען האמת הם חוקקו את החוק כדי להגן על עצמם- כדי להימנע מהמצב שבו רמטכ"ל מוצלח שנהנה מכל הזוהר של התפקיד הצבאי נכנס בסערה ישר לצמרת הפוליטית הגבוהה ביותר ומדיח מטה את כל מי שהיה בה קודם. הדוגמאות לכך רבות, אהוד ברק מונה לתפקיד שר מיד לאחר שפרש ובתוך שנה כבר היה ראש מפלגת העבודה במקומו של פרס. אמנון ליפקין שחק מונה מיד עם סיום תפקידו לראשות מפלגת המרכז שהוקמה עם סקרים מחמיאים כמו ואולי יותר מאלה של אשכנזי (ותוך חודש איבד את כל התמיכה בסקרים וויתר על ראשות המפלגה לטובתו של איציק מרדכי). שאול מופז היה הקש ששבר את גב הגמל, הוא תלה את מדי הא' שלו ביציאה מלשכת הרמטכ"ל ונכנס ישר להתיישב על הכסא שבלשכת שר הביטחון. חוק הצינון נכנס לתוקף בקדנציה של בוגי יעלון, שלא בפעם האחרונה החמיץ פנים והרגיש שדופקים אותו. בוגי היה הראשון לחוות את הצינון והוא מהווה דוגמא מאלפת למשמעות של הצינון. בוגי עבר בשלוש השנים לאחר שחרורו ממפגש פוליטי אחד לאחר, הוא התראיין לכלי התקשורת ואפילו היוו אופוזיציה חוץ פרלמנטרית לשרון ואהוד אולמרט. הציבור הקשיב ולמד שלבוגי יש עמדות די יציבות וברורות. כך למשל למדנו שהוא ממוקם בקצה הימני של מפלגת הליכוד מבחינה אידיאולוגית. בבחירות המקדימות בליכוד הוא זכה במקום יפה ברשימת הליכוד לכנסת. לא מקום ראשון, כמו שהיה בודאי מקבל שלוש שנים קודם לכן, כי אם קצת צנוע יותר כיאה לאדם צנוע כמו בוגי יעלון. כך, כאשר מונה לתפקיד שר ללא תיק (או שקר כלשהו) בממשלת נתניהו, היה זה בגלל בוגי הפוליטיקאי ולא בגלל זוהר הרמטכלות.

אבל יש סיבה שנייה לחוק הצינון, וסיבה זו חשובה אף שבעתיים: והיא להגן על הצבא. ההפרדה בין כהונת הרמטכ"ל לכהונת הפוליטיקאי נועדה להפריד ככול הניתן בין הפוליטיקה לבין השירות הצבאי. רמטכ"ל שתוך כדי השירות כבר בוחש בפוליטיקה המפלגתית ובונה על קידום ישיר לתפקיד שר הוא אינו רמטכ"ל טוב. קשה שלא להירתע כשחושבים על החלטות גורליות שמתקבלות על ידי הצמרת הצבאית כאשר יודעים שהרמטכ"ל הוא כבר בעיצומו של קמפיין לתפקיד שר הביטחון, ראש מפלגה או ראשות הממשלה.  מספיק להדגים את הבעייתיות של חוסר צינון בכך ששר הביטחון והרמטכ"ל מתחילים בשנה האחרונה לפחד אחד מהשני (בצדק או שלא) מבחינה פוליטית ורואים זה בזה מתחרים על אותה משרה.

אלא שזה בדיוק מה שקרה פה בישראל בשנה האחרונה. רמטכ"ל ושר בטחון ששניהם נחשבו מצוינים ונהלו יחד מלחמה בעזה, הסתכסכו עד כדי זיוף מסמכים, הטלת רפש בתקשורת וברוגז מופגן. מה קרה? חוק הצינון היה אמור למנוע זאת. חוק הצינון נכשל לחלוטין לעמוד במשימתו להגן על הצבא מפני הפוליטיקה. למה? האם התקשורת אשמה? אם גבי אשכנזי לא יכול חוקית להתמודד בכנסת הבאה, מדוע בכלל לשאול בסקר מה אם אשכנזי יעמוד בראשות העבודה במקום ברק? לא רק בסקר הזה כמובן, כבר שנה שהתקשורת מציבה את אשכנזי כמועמד אפשרי לרשת/להדיח את ברק בראשות העבודה. לכאורה יש לכך את אותו משקל כמו לשאול את הציבור האם יצביעו למפלגת העבודה כאשר בראשה תעמוד אנגלה מרקל. התקשורת מתייחסת אל הרמטכ"ל כאילו אין חוק צינון. הפוליטיקה והיחסים הבינאישיים בין שר הביטחון (במקרה זה) לבין הרמטכ"ל מורעלים על ידי ידיעות מהתקשורת. ובכך מעוקר חוק הצינון בפועל מתוכן.

אלא שזו אינה הסיבה האמיתית. מי שאשם בכך שהתקשורת מתעלמת כמעט מחוק הצינון היא לא התקשורת עצמה כי אם הפוליטיקה. או ליתר דיוק שלטון החוק הרופף והזלזול המתמיד של חברי הכנסת בערכים מסורתיים של חוקתיות. מי שמזלזל בחוקי יסוד, ובכללי יסוד של משחק דמוקרטי הוגן, שלא יתפלא כאשר זה מתפוצץ לו בפרצוף מכיוונים אחרים. התקשרות מתייחסת לחוק הצינון כאילו הוא לא קיים פשוט בגלל שהורגלנו לכך שכאשר החוק לא מתאים למישהו ספציפי אז ממילא משנים אותו: "חוק ביבי" ביטל את הדרישה שראש ממשלה צריך להיות ח"כ על מנת שביבי יוכל להתמודד בבחירות המיוחדות בשנת 2001 (מה שלא קרה בסוף, אבל החוק עבר). "חוק דרעי" קבע שאסירים מסוימים ישוחררו אחרי מחצית הזמן שנגזר עליהם במקום שליש. "חוק מופז", אולי מפעל הדגל של ממשלת נתניהו הנוכחית, מאפשר לסיעה להתפצל ולערוק אם שבעה חברי כנסת תומכים בה. אז מה הבעיה לחוקק את "חוק אשכנזי" שקובע שרמטכ"ל ששם משפחתו מתחיל באות א' ונגמר באות י' לא צריך צינון.

ממשלת נתניהו הביאה את הזלזול בנוהגי הכנסת לכדי אומנות. בסידור ועדות הכנסת, בכמות השרים, חוקים שכל מטרתם לפרק את קדימה, הצעות חוק שמבקשות להגביל את השפעות האופוזיציה וכ"ו. אפילו חוק האזרחות הוא דוגמא לניסיון לשינוי דבר חוקתי סמלי רק בשביל רווח פוליטי רגעי. שינויים חוקתיים (כאלה הנוגעים לכללי המשחק הדמוקרטי עצמם), להבדיל משינויים חקיקתיים, הם שינויים שצריך לעשות רק מתוך מטרות ראויות באמת ומתוך שיקול דעת עמוק ובהסכמה רחבה. מי שמשתמש בשינויים חוקתיים, אפילו קטנים ומינוריים, רק בשביל להשיג רווחים פוליטיים אישיים- בעצם הורס את המשטר הדמוקרטי. אולי לאט, אולי גרגר גרגר, אבל בביטחון. את ההשלכות לכך לא בהכרח רואים במבט ראשון. אבל התהליכים האלה משפיעם גם משפיעים על שחיקתה של מדינת ישראל. חוק הצינון הוא דוגמא מצויינת לכך- הנה איך משפיעה השחיקה בכבוד לחוקי המשחק, על תפקודה של מערכת הבטחון במדינת ישראל. לשחק בחוקי המשחק זה לשחק באש, מי שעושה זאת מסכן את עצם קיומה של המדינה הדמוקרטית הישראלית, לא פחות.

תגובה אחת

  1. […] רמטכ"ל או לפחות אלוף הוא אולי ראוי להיות ראש ממשלה. חוק הצינון שחברי הכנסת בחוכמתם העבירו על מנת למנוע את השתלטות […]

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: