סטודנטים נגד חרדים

אגודות הסטודנטים בכל הארץ יצאו היום למאבק משותף והפגנות סימולטניות נגד חוק האברכים. הסטודנטים טוענים שהם הנפגעים העיקריים מהחוק מכיוון שהוא מפלה אותם לרעה. גם הם (כלומר אנחנו) רוצים להנות ממלגות מחיה על חשבון המדינה בזמן הלימודים. הסטודנטים אומרים שהם אינם יוצאים נגד החרדים, ושהם אינם שונאים חרדים, אלא יוצאים נגד הממשלה בלבד שמפלה ומפרה את עקרון השוויון. אבל הסטודנטים לא מדייקים, או ליתר דיוק הם אינם באים למחאה בידיים נקיות.

אקדים ואומר שאין לי כל כוונה להגיד שהחוק הוא חוק ראוי וטוב שישפר את המצב הכללי במדינה. הדבר החיובי היחיד שאפשר להגיד על החוק הזה הוא שהחוק מכשיר וקובע תקנות בחוק למה שנעשה גם ככה כל השנים מתחת לשולחן. מצד אחד גם זה משהו, וזה עדיף על המצב הקודם. אך מצד שני זה מעגן בחוק דבר של אי צדק. מצד שלישי, החרדים יש לזכור הם גם ככה מהאוכלוסיות העניות במדינת ישראל. מלגת המחיה הזו לא תאפשר לאף אחד מהם לקנות טלוויזיה 42 אינץ', זו באמת מלגת מחייה שמאפשרת גם ללמוד לימודי דת מהבוקר ועד הערב וגם לספק מזון מינימלי לעשרה ילדים. על כן הסטודנטים טועים ומטעים בכך שהם אומרים שההתנגדות שלהם לחוק איננה קשורה בחרדים. ההתנגדות שלהם מחזיקה מים אך ורק בהקשר של התנגדות לחרדים:

אם היה מדובר באנשים עניים סתם, הסטודנטים היו תומכים גם תומכים במתן מלגות מחיה. יתרה מזו, הסטודנטים תומכים בשבירה של עקרון השוויון למלגות אוניברסיטה על בסיס יום-יומי; במלגות שחרור מצה"ל לדוגמא, ובמלגות שאגודות הסטודנטים עצמן מחלקות לסטודנטים משרתי מילואים. אלה מלגות שמפלות על בסיס יומי וברור בין סטודנטים שעושים צבא לכאלה שלא. או במילים אחרות, מלגות שמפלות לרעה חרדים וערבים על בסיס לא אקדמי.

לאגודות הסטודנטים אין בעיה להפלות מלגות אוניברסיטה על בסיס שירות בצבא אבל יש להם בעיה עם מלגות לחרדים. מדוע? מכיוון שהסטודנטים לא מקבלים את אורח החיים החרדי ואינם חושבים שעל המדינה לממן את לימודי הדת. החרדים לעומתם חושבים שלימודי דת מחזקים את עם ישראל כולו ועל כן תורמים למדינה בדיוק, ואולי יותר, משירות במילואים. הויכוח כאן הוא אם כן ויכוח ערכי שיפוטי ולא ויכוח על בסיס אוניברסאלי של שוויון וזכויות. ערכי ושיפוטי על אורח חיים של חברה מסוימת. זה עדיין לא אומר שהמאבק אינו לגיטימי. אלא שבואו נוריד ממנו את הצביעות ונגיד באמת את מה שמתכוונים: כן, המאבק בחוק הוא מאבק נגד חרדים.

בתחילת השבוע התפרסמה קריקטורה מדויקת בעיתון הארץ שבה יאיר לפיד מצויר פותח בקבוק שפניה בהנאה למראה חוק האברכים בטלוויזיה. אכן, המסרים החד מימדיים של "שינוי" עושים קמבק. אך כפי שכתבתי כאן כבר בעבר , הדרך הזו אינה משיגה לציבור החילוני שום תוצאות. הדרך היחידה להתחרות באורח חיים חרדי זה על ידי מתן תמריצים לאורח חיים חילוני או לפחות ייצרני. להרעיב ילדים חרדים למוות לא יוביל לשום מקום, וזה גם לא יקרה. הדרך הנכונה היא להעניק מלגות קיום ללימודי דת, אבל במקביל להעניק תמריצים כלכליים גדולים ומפתים עוד יותר לחרדים מרובי ילדים שיעזבו את הכוללים וילכו לעבודה. וגם לתת את האופציה לחינוך חינם וארוך בפריפריות בהם הקהילות החרדיות מושכות מצטרפים חדשים למשל. החברה החילונית והליברלית צריכה לראות באורח החיים החרדי כמתחרה, לא כאויב. ובתחרות צריך להתחרות על לב הצרכן (שזה האנשים החלשים והעניים של החברה) ולא  על מצבם של הספקים.

תגובה אחת

  1. נכון, אם היה מדובר באנשים עניים סתם, הסטודנטים היו תומכים. אבל כאן מדובר על אנשים שהם עניים בכוונה, כדרך חיים, כי מאפשרים להם את דרך החיים הזאת. דבר כזה לא היה מתאפשר במדינה שכולה חרדית, זו לא צורת חיים שמקיימת את עצמה, זו צורת חיים טפילית, שלא מחוייבת מהדת, אלא זו פשוט אופורטוניסטיות.
    הסטודנטים יוצאים למאבק כי צורת החיים הזאת שותה כסף מהמדינה, כסף שהיה צריל להיות מנותב למטרות קונסטרוקטיביות יותר.

    מענק שיחרור הוא בין השאר פיצוי מסויים על הזמן שאבד לך שלא מבחירתך כששירתת בצה"ל במקום לקדם את יכולת ההשתכרות שלך.
    מלגות ניתנות בדרך כלל לפי צורך או כגמול על מה שנתפס על ידי נותן המלגה כתרומה לקהילה. ונותן המלגה אינו המדינה, לכן זכותו לבחור את ערכיו.

    המצב האידאלי יהיה שהכסף יחולק לפי צורך אמיתי, לא לפי בחירה באורח חיים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: