ליבה

אוריאל רייכמן, נשיא המרכז הבינתחומי בהרצליה (או בקיצור "רייכמן"), הגיש עתירה לבג"ץ לחייב את בתי הספר הדתיים ללמד לימודי ליבה. זה אותו רייכמן שעקרונית מתנגד לאקטיבזם שיפוטי ותומך ברפורמות פרידמניות בבית המשפט העליון. עוד מצטרף טרי למלחמת הדת של השבועות האחרונים. הגיע הזמן לסכם גם את עמדתי בנושא:
שימו לב שבניגוד למאבקים בסוף שנות התשעים שהתמקדו בגיוס (כולל כמובן עתירות לבג"ץ לחייב גיוס) הפעם לב הויכוח הוא על חינוך. אבל בדיוק כמו בגיוס, גם הפעם החילונים מפספסים לחלוטין את הפואנטה. החילונים מזהים את הסכנה נכון- הסטטיסטיקות מפחידות; בעוד שהחינוך החילוני הולך וקטן אחוז הולך וגדל מכלל התלמידים לומדים במסגרות חרדיות. החינוך החרדי הוא פרטי אבל ממומן ברובו על ידי המדינה. זה חינוך חשוך שעושה הפרדה בין תלמידים- לפעמים גזעית לפעמים מעמדית. מבוקר עד ערב לומדים שם פלפולי פרשנויות מימי הביניים, תנ"ך אגב לא מלמדים. על ביולוגיה ומדעים בכלל אין מה לדבר, היסטוריה זו בדיחה, אין דבר כזה ספרות, אזרחות לא צריך, אפילו מתמטיקה ואנגלית לא. יידיש דוקא כן.
זאת לצד שיעור הגברים החרדים שעובדים בשוק העבודה ותחזיות גידול האוכלוסיה בשנים הקרובות, התמונה ניראית מפחידה אם לא פאטלית. אבל מה הפתרון של החילונים? ליבה. צריך ללמד את החרדים ליבה. או ליתר דיוק לחייב את החרדים ללמד בבתי הספר שלהם לימודי ליבה (כלומר מתמטיקה ואנגלית). מנגד יוצאים רב תרבותניים ומדברים בשם זכויות הקהילה לשמור על תרבותה ומאשימים את חבריהם החילונים הרייכמנים בגזענות. כך מפוספס הויכוח על הצעות עקרות לחלוטין ועל המלצות דה-קונסטרוקטיביות.
מי שחושב שאפשר להכריח את בתי הספר החרדים ללמד ליבה הוא הוזה. גם אם יחייבו אותם בחוק (בו הם לא מכירים), ויפקחו עליהם עשרות מפקחים כל יום (כמו שהם מפקחים על כשרות מסעדות נגיד) עדיין חרדים לא יילמדו לימודי חול בבתי הספר שלהם. ואם כן אלה יהיו לימודים חסרי טעם ומשקל. יש מספר שעות מוגבל ביום ועל לימודי "הקודש" הם לא יותרו.
הצעות אחרות, קצת יותר הגיוניות, מדברות על חינוך משלים. המדינה תספק חינוך חול משלים אחר הצהריים לתמידי בתי הספר החרדיים. הבעיה כאן היא בעיה של שיוויון, לא רק שיממנו לחרדים לימודים שלהם ביום, אלא גם יוסיפו להם מימון לשעות השלמה אחרי. אבל, בעיית השוויון שתווצר תהיה קטנה מהסכנה הפוטנציאלית שבמצב הקיים. זהו פתרון שנשמע בעיקר באקדמיה אבל לא תמצאו פוליטקאי שיעז להגיד אותו כי עבור פוליטקאים בעיות שיוויון יש להן ניראות רעה בזמן המיידי לעומת בעיות פוטנציאל טווח ארוך שהרבה פחות מעניינות.
מי שצועק במרחב הציבורי "ליבה, ליבה" מפספס את כל הפואנטה. הליבה היא חסרת משמעות. בין אם ילמדו אותה בזמן או אחרי הלימודים היא לא תפתור שום דבר. מישהו באמת חושב שחרדים לא הולכים לעבוד בגלל שלא לימדו אותם מתמטיקה? הבעיה היא החינוך החרדי נקודה. או אורך חיים חרדי מודרני (שבו כולם תלמידי ישיבה) באופן כללי.
הבעיה היא, גם אצל מבקרי החרדים וגם אצל מבקרי המבקרים שמאשימים בגזענות, שהם מסתכלים על החרדים כעל קבוצה אתנית. אף אדם לא נולד חרדי. הוא הופך חרדי בעקבות חינוך הוריו ובבתי הספר שלו. ויש כל מיני סוגים של חרדים. ויש כל מיני רמות. ההקצנה היא עניין של שנים ארוכות. לפני קום המדינה היו אחוז תלמידי הישיבות מבין החרדים פחות מ20. היום המספר קרוב למאה אחוזים. יש גם מגמה מצערת מאוד של התחרדות או הקצנה דתית באופן כללי בקרב הציבור הדתי הלא חרדי. המגמה הכי בולטת בשני העשורים האחרונים היא ההתחרדות של הדורות הצעירים של המעמדות הנמוכים עולי המזרח וצפון אפריקה בעיירות הפיתוח. החרדים ששולטים בש"ס לא הולכים לבתי הספר של ש"ס, מבחינתם זה בתי ספר למעמד נחות, המנהיגים של התנועה הולכים לישיבות האשכנזיות. לבתי הספר של ש"ס הולכים אנשים שאפשר שהיו מסורתיים בלבד ואולי אפילו חילונים אבל באזורים בהם הם נמצאים החינוך שמציעה ש"ס הוא מקיף יותר ואטרקטיבי יותר. התוצאה אחרי עשרים שנה של השיטה היא שרשת החינוך מעין התורה של ש"ס היא הרשת הפרטית הגדולה בארץ שמושכת אלפי תלמידים כל שנה מהחינוך הממלכתי והממלכתי דתי.
המדינה החילונית אם כן צריכה קודם כל להבין מהי המטרה המרכזית שלה- והיא שייהיו כמה שפחות תלמידים בחינוך החרדי. את זה במדינה דמוקרטית לא עושים על ידי כפייה. אי אפשר לאסור את החינוך החרדי ולאכוף בכוח חילוניות. את זה עושים על ידי התחרות בחינוך החרדי על ידי מתן תמריצים לחינוך החילוני. המדינה צריכה לזהות את אותם אזורים בהם מתבצעת זליגה לחינוך החרדי או שבהם יש פוטנציאל להפוך אוכלוסיה דתית לקיצונית פחות, ולטפל בהם. לספק שם חינוך חילוני ברמה גבוה ובצורה מקיפה שתספק צרכים סוציואקונומיים כמו ארוחות, קייטנות וצהרונים. כמו כן לתת תמריצים ליציאה לעבודה (וגם צבא אגב, זה אותו פתרון) במקום לישיבה בישיבה. כרגע המדינה עושה בדיוק הפוך, היא נותנת תקציבים עודפים ותמריצים לחינוך חרדי.
ברם, להציע פתרון כזה זה מסובך וקשה להסביר. איך מסכמים פתרון עומק של תקצוב, תחרות ותמריצים למשפט אחד או מילה? הרבה יותר קל לצעוק בתקשורת "ליבה". זה קליט וזה מובן. חבל שזו טעות שלא תביא לשום מקום ותשאיר את המצב באותו מסלול רע לעבר קטסטרופה. בדיוק כמו נושא הגיוס שהביא לשינוי 15 מנדטים בשנת 2003, גם הפעם מלבד אולי כמה כסאות, לא נראה שהקמפיין החילוני ללימודי ליבה יביא לתוצאות חיוביות.  

[אירועי שבועות (ובייביסיטר על אחייניות) גרמו לעיקוב בכתיבה בבלוג. אבל מקווה לחזור לשגרה. ]

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: