תיקון שבועות

* האשימו אותי השבוע (ולא בפעם הראשונה) שאני ציני מידי כלפי הפוליטיקה. זה כואב לי ואני רוצה לתקן: אינני ציני כלפי הפוליטיקה כלל. להיפך, מכעיסה אותי ציניות כלפי פוליטיקה ואני חושב שפוליטיקה היא הדבר החשוב ביותר בחיים האנושיים. ההמצאה הגדולה ביותר של בני האדם, שאפשרה את כל יתר ההמצאות, היא הפוליטיקה. לא סתם נקרא הבלוג הזה פוליטאה. אני גם לא ציני כלפי פוליטיקאים. בניגוד לתקשורת אני מאמין שרוב הפוליטיקאים נמצאים איפה שהם נמצאים מסיבות אידיאולוגיות אמיתיות ושלרובם באמת יש השקפת עולם (לא לכולם). זה לא אומר שאני חושב שהם חכמים, שהם בעלי השקפת עולם נכונה או שהם עושים את מה שהם אמורים. קחו את ביבי לדוגמא, יש כל מיני אנשים שחושבים ואומרים שביבי יביא שלום, שהוא רוצה אבל הפלסיטינים לא מאפשרים לו, שהוא חותר לחלוקת הארץ, שציפי ליבני בכלל אשמה כי היא לא התחננה מספיק חזק להכנס לממשלה, שהוא בכלל שמאלן גדול בפוטנציה וכ"ו. אני חושב שכל האנשים האלה הם הם הציניים האמיתיים לגבי ביבי. אני באמת מאמין לביבי; אני מאמין לו שהוא באמת ימני. שאני אומר שביבי רוצה להיות כמו יצחק שמיר זה לא ציניות, זו הערכה כנה של אישיותו ואמונתו של ביבי. מספיק להסתכל במי בחר ביבי לשים מסביבו בפורום השביעיה שמקבל את ההחלטות הבטחוניות והמדיניות החשובות במדינה (פורום שהוא עצמו המציא): יש שם שני "שמאלנים" לכאורה- אהוד ברק ודן מרידור. ביבי. ועוד ארבעה ימנים, מה זה ימנים אולטרה ימנים: הסמנים הימניים ביותר של הליכוד- בני בגין ובוגי יעלון, ועוד שני אנשים שהמילה פאשיסט מעולם לא התאימה לישראלי יותר מאשר להם- אלי ישי ואביגדור ליברמן. לחשוב שהפורום הזה מתכוון לשלום, או לשינוי חיובי כלשהו בסטאטוס קוו לצורך העניין, זה ציני.

קצת יהדות לכבוד שבועות
* בחג שבועות קוראים את עשרת הדיברות. עשרת הדברות על פי הסיפור בתנ"ך הן אותם חוקים שאלוהים הקריא בעצמו ובקולו שלו לכל העם בהר סיני. אחרי זה אנשי העם הפסיקו את אלוהים באמצע, שרצה מצידו להמשיך להקריא את כל שאר החוקים, וביקשו ממנו שיפסיק כי הם מתים מפחד. על כן את כל יתר הדברות הקריא משה בשם אלוהים. נו טוב. יאיר שלג כתבה היום בהארץ על הדיבר השלישי "לא תשא שם יהוה אלוהיך לשוא". המאמר לא מעניין לדעתי מספיק אז אני לא מקשר אבל רציתי להפנות תשומת לב לטעות נפוצה שכתובה בו; היא כותבת: "במשמעותו המקורית המצומצמת מכוון הדיבר לאיסור שבועת שקר בשם ה'. אבל המערכת הדתית ייחסה לו משמעות מוסרית מורחבת, של איסור כולל לשימוש בשם אלוהים לשווא, לא רק במצבים של שבועה". זה ממש לא נכון. בימי קדם יוחסה משמעות מיוחדת לשמות. שמות נחשבו כנושאי כוח מאגי מיוחד, באמצעות השם האמיתי ניתן לשלוט בדבר. על כן למלכים למשל היה שם סודי שניתן להם, השם האמיתי, ועוד שם רישמי, ועוד שם ביום ההמלכה. בספר בראשית א' נכתב כי אלוהים נתן לאדם לתת שם לכל החיות. המשמעות היא שלמרות שאלוהים הוא זה שברא את החיות, מכיוון שהאדם נתן את השמות להם אז החיות שייכות לאדם. לעומת החיות, לגרמי השמים ולכוחות הטבע כמו הארץ והים, אלוהים הוא שנתן את השמות "ולארץ קרא ארץ" ועל כן הוא זה ששולט בהם. במיתולוגיה המצרית מסופר על איזיס שגילתה יום אחד את שמו האמיתי של אל השמש רע ובאמצעותו שלטה עליו והכריחה אותו לעשות כחפצה. סיפור זה גם שם את איזיס כאלת מאגיה מרכזית במצרים. הציוי לא לשאת את שם יהוה לשוא אם כן מפורש הרבה יותר מכפי שניתן לחשוב, משמעותו קרובה מאוד למשמעות הפרקטית הנוכחית- לא להגיד את השם "יהוה". בניגוד לכל חוקי התנ"ך זה החוק שאולי תמיד נשאר באותה המשמעות. השם יהוה, בכל מקרה, כנראה אינו שמו האמיתי של האל אלא שם שמסווה את השם האמיתי שאבד מזמן. היו מסורות שדיברו על שם בעל 7 אותיות, מסורות שדיברו על 13 ואפילו מסורות שדיברו על שם בעל 72 אותיות. יש הטוענים שרק הכוהן הגדול בבית המקדש ידע את השם המפורש וקרא בו בתפילה מיוחדת כנראה ביום כיפור. ישנה פרשנות מודרנית שהשם האמיתי טמון בשפה העברית באותיות 'אהוי': משהו כמו יוואה (יא-בו-אה).

* חג שבועות הוא היפה ביותר בחגי ישראל לדעתי. חג ששמר על המסורת החקלאית המקורית שלו מימי קדם אחרי קום המדינה. חג צמחוני, לא מקריבים שום דבר, שהאוכל בו הכי טוב מכל החגים (מאכלי החגים היהודיים לא בדיוק מצטיינים). בואו נזכור שבניגוד למאכל הכנעני המסורתי של גדי בחלב, בתנ"ך נכתב מפורשות שבחג שבועות לא תבשלו גדי בחלב אימו! אגב, רק על חג השבועות נאמר הציווי הזה. הרבנים, ככה על הדרך וליתר בטחון, הרחיבו אותו לכל השנה ולכל סוגי המאכלים. הרחבה שהיתה פשוט בלתי אפשרית בזמן התנ"ך גם אם היו רוצים שכן המטבח היהודאי באלף הראשון לפני הספירה נסמך על בישול בשומן חלב ולא בזיתים ששימשו למאור הבתים. ארץ זבת חלב ודבש (להבדיל מארץ זבת שמן). אבל אני גולש לקולינריה…

חג שמח לכולם!  

2 תגובות

  1. הסמנים הימניים בפורום השביעיה יסייעו לנתניהו לזכות ללגיטימציה למהלכי שלום מול הפלשתינים. ראה כיצד עברו בשתיקה גמורה על הקפאת ההתנחלויות. עד היום לא שמענו דבר ביקורת על ויתורים מבית המדרש של נתניהו.

  2. זה כי לא היו "ויתורים". מדיניות הממשלה עקבית ביותר לשמירה על הסטאטוס קוו.

כתיבת תגובה

